Satranç Sporunun 21.Yüzyıl Yetkinliklerinin Gelişimine Olan Katkısı
21.yüzyılda yaşadıklarılar ve gelecek meslekler ile ilgili bir çalışma yayınlamıştım. Bu yazımızda yetkinler ve kurtarmaların işlemlerini artırabilecek satrançlardan ve diğer araçlardan bahsedeceğim.
Öncelikle Geleceğin Geleceği raporları ( pdf ) elimizdekiler arasında göreceğiz. Çünkü bu anket tüm dünyadaki bölgelerden 27 endüstri kümesi ve 45 ekonomide toplam 11,3 milyondan fazla çalışan olan 803 şirketin bakış açısını bir araya getiriyor. Büyük veri içeren, ülkesel bazda yapıları de gösteren geniş bir rapor.

Google,Amazon,İntel,Microsoft gibi büyük katkılar sağladı ve toplanan üniversitelerin (Harvard,MIT,Oxford gibi…) büyük listelerini bir araya getirerek Dünya Ekonomik Forum’un raporlarına benzer bir tablo ortaya çıkıyor.
Öncelikli olarak yeni nesil çalışanlardan beklenen yenilik, analitik düşünme, teknoloji okur yazarlığı, yaşam boyu öğrenme ilk altı çizilecek olanlar.
Ben verileri biraz harmanlayarak ve genelleyerek şu şekilde bir liste haline getirdim:
- Dijital Okur Yazarlık: İleri düzeyde bilgisayar ve teknoloji kullanma becerisi. Bu, veri analizi, yapay zeka, makine geliştirmei ve dijital pazarlama gibi alanları içerir.
- Yaratıcılık ve İnovasyon: Yenilikçi düşünme ve problem çözme yeteneği. Bu yetenek, yeni ürünler üretme, ürün geliştirme ve sürekli devam etme süreçlerini içerir.
- Eleştirel Düşünme ve Karar Verme: Karmaşık sorunları analiz etme, öğelerin değerlendirilmesi ve mantıksal kararların alma hatası.
- İletişim ve Takım Çalışması: Etkili iletişim kültürü, takım çalışması yapma ve çeşitli işbirliğiyle yapma yeteneği.
- Esneklik,Çeviklik ve Uyum Yeteneği: Hızla mümkün olan bir iş ortamına uyum sağlama ve farklı rollerde başarılı bir şekilde çalışabilme becerisi.
- Yaşam Boyu Öğrenme: Sürekli öğrenme ve kişisel gelişime önem verme, yeni teknolojilere ve trendlere uyum sağlama.
- Zihinsel Dayanıklılık: Stresle başa çıkma, baskı altında etkili performans sergileme ve zorluklarla karşılaşıldığında motivasyonu koruma yeteneği.
Günümüzde popüler üniversitelerin ders programları, yukarıda belirtilenlere daha fazla odaklanmaya başlamıştır. Örneğin:
- Teknoloji Odaklı Dersler: MIT, Harvard ve Oxford gibi üniversiteler, yapay zeka, veri bilimi, blok zinciri ve dijital pazarlama gibi teknoloji odaklı derslerin arttırılması dijital yeterlilikler kazandırmayı hedefler.
- Yaratıcılık ve İnovasyon Merkezleri: Üniversiteler, yaratıcı düşünme ve inovasyon geliştirme için özel merkezler ve programlar oluşturur. Bu merkezler, dağıtım paketlerini geliştirme ve bu depolamayı birleştirme olanağı sunar.
- İşbirliği ve Takım Çalışması Projeleri: öğrenciler, takım projeleri ve işbirliği odaklı süreçler, iletişim ve işbirliği geliştirme geliştirmeleri aracılığıyla. Bu paketlerdeki gerçek dünya problemlerine ekip halinde çözüm bulmalarını sağlar.
- Esnek Öğrenme Modelleri: Üniversiteler, esneklik esnekliği ve uyum sağlama yeteneği edinme için çevrimiçi dersler, uzaktan eğitim programları ve staj olanakları gibi çeşitli öğrenme modelleri sunar.
Bu değişiklikler, oranlar daha iyi bir avantaj sağlamak için yapılmış olup, iş dünyasındaki taleplere daha iyi yanıt verebilmeyi sağlamaktadır. Türkiye’deki yer alan üniversitelerde benzer şekilde değişimler değişimler bekleniyor.
Gelelim makalenin esas konusu olan bu elde edilenlerin nasıl geliştirilebileceği ve son yıllardaki The Queen’s Gambit dizisi, uluslararası turnuvaların canlı şekilde yayınlanması, pandemi sonrası oyuncu sayısının artması ile birlikte popüler hale gelen satranç oyunu bu süreçle olan ortak noktalarını bulmayı hedefliyor.
Satranç, 21. yüzyılda yetkilendirmenin artırılabileceği ve hem üniversitelerde hem de şirketlerde bir araç olarak kullanılabileceğine inanıyordu.

Satrançla, ülkelerin bağdaştığı liste:
Problem Çözme ve Stratejik Düşünme:
Satranç, bileşenlerin karmaşık problemlerini analiz etme ve çözüm üretme çözümlerini geliştirme. Bu yetenek, iş hayatındaki zorluklarla başa çıkmak için önemlidir. Örneğin, bir firma içinde planlama veya pazarlamanın parça parça oluşturmada satrançları kullanılabilir.
Yaratıcılık ve İnovasyon:
Satranç, oyuncuların yaratıcı düşünmeyi geliştirmesine yardımcı olur. Bu, iş dünyasında yeni fikirler üretme ve inovasyonu teşvik etme sürecinde faydalı olabilir.
Eleştirel Düşünme ve Karar Verme:
Satranç, insanların eleştirel düşünme yeteneklerini geliştirir ve karar verme süreçlerini hızlandırır. Oyuncular, köylerinin sonuçlarının değerlendirilmesini ve uygun hamleyi seçer. Bu yetenek, iş dünyasındaki karmaşık sorunları analiz etme ve etkili çözüm alma sürecinde faydalı olabilir. Ek olarak da hataları analiz edip, bir sonraki ilişkilerde değişim ile firmaya katkı sağlar.
İletişim ve İşbirliği:
Satranç, takım ruhu ve iletişim becerilerini geliştirme. İş dünyasında takım çalışmasını ve etkili iletişim geliştirmenin geliştirilmesine yardımcı olarak geliştirilebilir.
Üniversiteler ve şirketler, bu başarıları yaygınlaştırıp işbirliğini teşvik etmek için sataşmak için bir araç olarak kullanabilirler. Neler yapılabilir? Örneğin:
Üniversiteler, sorunları ayırma, düşünme ve eleştirel analiz yetenekleri için satranç kulüpleri veya dersler sunabilirler.
Şirketler, yönetim, iletişim ve takım çalışması geliştirmelerini artırmak için satranç turnuvaları veya atölyeleri düzenleyebilirler.
Ayrıca, matematiksel özel strateji ile ilgili ünvan iş müzakerelerinde satranç gibi yazılan oyunları kullanarak adayların Analitik düşünme ve problem çözme çözümlerini değerlendirebilirler.
2.kademe satranç eğitmeni, 4 yıl Grandmaster tercümanlığı yapmış, dünya çapında satranç kültürlerini merakla takip eden ve blogumda yayınlayan, satranç turnuvaları organize etmiş, turnuvalara katılarak organizasyon atmosferinde yaşayan bir satranç oyuncusu olarak satrancın gruplarındaki faaliyetlerini önemsiyorum . Bazı büyük firmalara kurumsal satranç dersi veren, şirket içi turnuvalar yapan biri olarak da bu gelişmeye tanıklık ediyorum.
Baş döndürme teknoloji düzenlemesi, odaklanma süremizin sürekli düştüğü bu çağda Daniel Kahneman’ın “Hızlı ve Yavaş Düşünme” = olarak kayıtlı olduğu gibi Sistem 2 düşünme sistemi kayıtlı var. Gittikçe uzayan yaşam ömrümüze paralel, beyindeki sinaps bağlantı sayılarını büyütün yollarından biri de satranç sporudur.